nov
28

Mária musical kerül bemutatásra Debrecenben a Főnix Csarnokban. Én már korábban is hallottam róla, sőt a darab Szegedre is ellátogat majd. Igazából kéne, hogy érdekeljen ez az előadás, de valahogy mégsem. Az alkotók, szereplők stb. gárdájában nem tudtam felfedezni egy olyan nevet sem aki engem érdekelne. Ennek ellenére nyomon követem a darabot és csak remélem, hogy majd napvilágra kerül egy olyan videó, ami felkelti az érdeklődésemet.

Ma azonban a Színház.hu cikkét olvasva rájöttem, hogy talán nem véletlen az eddigi érdektelenségem. Van a cikkben egy rész ami nekem szemet szúrt:

Látva azt a hihetetlen kulturális romlást, ami körbevesz minket, úgy gondolom, most fontosabb kilencvenezer nézőt (a Csokonai Színház nézőszáma azóta 110 ezerre nőtt – a szerk.) szolgálni, mint csak a járatlan utakat kutatni. Úgy érzem ugyanis, sok-sok százezer ember cserben van hagyva ebben az országban. Azok, akik nem tudnak mit kezdeni az életüket sújtó konfliktusaikkal. Ha az a színház, amely ezekkel a kérdésekkel foglalkozik, pár ezer emberhez képes csak szólni, mi lesz a többiekkel? És akkor azt mondom, jöjjön Molnár Ferenc, az operett és a musical is. (…) De musical esetében sem a Valahol Európában típusból kellene több… musical címén sem a meglévő bevált tutikat akarom megint bevetni, hanem új érték megszületését segítem. Ez volna szerintem egy „kortársszínházigazgató” dolga.

Lehet ezt csak én érzem fricskának, és lehet csak én gondolom úgy, hogy ezzel pl KERO-t kritizálják. Mindenesetre tapasztalom, hogy lassan minden zenés produkciót musicalnek neveznek, holott minőségében nem üti meg mindegyik a klasszikus musicalek színvonalát. Szerintem KERO pl "kortársszínházigazgató", hiszen musical terén kortárs írók darabjait tűzi színpadra, válogatva a magyar és a külföldi szerzőkből egyaránt.

A másik fontos szempont a színház igazgatásban szerintem az is, hogy mire van igénye a közönségnek? Mi az amiért fizetnek? Mi az amit értenek? Lehet egy kortárs mű szakmai szemmel egy fantasztikus alkotás, ha a közönséget nem ragadja meg. Nekem őszintén félelmeim vannak a Mária musical kapcsán... félek, hogy ez a darab nem fog sikert aratni. Nemes célnak tartom az új érték megszületésének segítését, de fontos az is, hogy az adott mű jól legyen pozicionálva?! Ha egy olyan musicalt mutatunk be, aminek zenei felépítése stb. nem tükrözi a musicaltől megszokott jegyeket, akkor érdemes a darabnak új kategóriát avatni, mint azt korábban több hazai szerző is tette. Voltak már itthon sikeres és új kezdeményezések is, mint opera-musical (Anna Karenina - Madách Színház) vagy klezmer-musical (Menyasszonytánc - Operettszínház)! Ám ezeknek az előadásoknak a nézői tudták, hogy valami mást fognak kapni és nem azt, amit a musicalekben megszokhattak.

Ha meg kortárs musicalt mutat be egy színház, és úttörő akar lenni, akkor szerintem érdemesebb lenne kortárs díszlettel és koreográfiával bemutatni, tele tűzdelve mindenféle újdonsággal, hogy a néző merőben új élményt kapjon. Új színházi technikák, új fajta látványvilág stb. 

Mindemellett örömmel tölt el az is, hogy az előadásra igazán pénztárcabarát áron árulják a jegyeket 1900ft-tól 3900ft-ig, és úgy tűnik van érdeklődés a darab iránt, mert már most a jegyek 70%-a elkelt (legalábbis a jegymester.hu kínálata ezt mutatja)! Remélem Budapestre is ellátogat a Mária musical, mondjuk a RAM Colosseumba, ami egyre több vidéki musicalt állít színpadra, holott ez inkább a Thália Színház feladata volna.

A bejegyzés trackback címe:

https://musicalhirek.blog.hu/api/trackback/id/tr913417888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása